Pierwsze wege zakupy

Próbujesz przejść na wegetarianizm i zastanawiasz się jak zabrać się do swoich pierwszych bezmięsnych zakupów? Dotąd zawsze wybierałeś te same, znajome produkty, a teraz nie wiesz czego tak naprawdę potrzebujesz i co powinno znaleźć się w twoim koszyku? Które warzywa, owoce i zboża wybierać? Na co zwrócić szczególną uwagę i jak czytać etykiety? Poniżej prezentujemy garść praktycznych porad, które pomogą ci rozeznać się w sklepowych półkach.

 

Zachęcamy również do pobrania naszej broszury "Wege Koszyk". Nasz przewodnik w prosty sposób pomoże ci rozeznać się w dostępnych w naszym kraju produktach roślinnych i podpowie jak skomponować swoją dietę.

  • Pamiętaj, że produkty wegetariańskie to przede wszystkim warzywa i owoce, a nie drogie zamienniki produktów mięsnych.
  • W sklepie wybierz i przejrzyj wszystkie te półki i działy, które do tej pory omijałeś.
  • Staraj się wybierać produkty jak najmniej przetworzone. Wybieraj warzywa i owoce, zamiast soków. Wybieraj chleb razowy zamiast białego. Zamień biały ryż na brązowy.
  • Czytaj etykiety. Nigdy nie sugeruj się napisem na opakowaniu.
  • Składniki danego produktu podane są w malejącej kolejności. Bądź szczególnie wyczulony na obecność dodanego cukru, oleju, soli i utwardzonego tłuszczu.
  • Jeżeli dany produkt zamiast cukru zawiera syrop glukozowy fruktozowy lub fruktozę wcale nie jest zdrowym zamiennikiem produktów z dodatkiem cukru. Wbrew temu do czego stara się przekonać cię producent hasłami na opakowaniu.
  • Nie bój się mrożonek. Są równie wartościowe co świeże warzywa.
  • Jeżeli myślisz o diecie w 100% roślinnej nie wychodź z założenia, że wszystkie ciastka i czekolady są niewegańskie. Czytaj składy, sam się przekonasz jak wiele znajomych ci produktów może okazać się pozbawiona jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego.
  • Nie przejmuj się, za jakiś czas czytanie etykiet wejdzie ci w nawyk i nie będzie już uciążliwe.
  • Bądź podejrzliwy w stosunku do wszelkich gotowców. Sprawdzaj co dokładnie kupujesz.
  • Diety wegetariańskie wcale nie muszą być droższe od diety tradycyjnej. Wszystko zależy od doboru produktów.
  • Nie daj sobie wmówić, że podstawą diety wegetariańskiej jest soja. Możesz być wegetarianinem i w ogóle nie jeść soi jeśli nie masz ochoty.
  • Sojowe zamienniki mięs typu kotlety i parówki są wygodne i szybkie w przygotowaniu ale nie zastępują one pełnowartościowej diety i nie powinny być podstawą twojego menu. Zwróć uwagę na inne strączkowe jak różne odmiany fasoli, soczewicy czy grochu. To również doskonałe źródła białka.
  • Do swojego pierwszego wege koszyka włóż produkty z różnych grup pokarmowych: warzywa, owoce, orzechy/pestki, kasze, ryż brązowy, pełne ziarna zbóż.
  • Szukasz przepisów i według tego chciałbyś ułożyć listę zakupów? Wejdź na puszka.pl.
  • Listę składników odzwierzęcych kamuflujących się pod nazwami typu serwatka czy karuk znajdziesz w naszym "Wege Koszyku".